www.ParsCms.com
من کار خود در طراحی تعاملی، از اوایل شروع به کار اینترنت، آغاز کردم. از آن زمان تا کنون در حوزه های مالی، تجاری، الکترونیک، بسته بندی اقلام متفاوت مصرف کنندگان در حوزه های متفاوتی همچون دارویی و آرایش، بهداشتی صرف کردهام. پس از گذشت این زمان طولانی از تجربیات، دریافتم که اصول اساسی در پیشبرد طراحی تعاملی موثرند و آنان را اینجا در 10 مورد خلاصه کردهام.
در تشبیهی که از یکی از دوستان خود در حوزه طراحی شنیدم، طراحی تعاملی به مانند رانندگی یک خودرو در شب است. اگرچه فاصله ای که نور خودروی شما روشن میکند، بسیار کم است، اما شما با این نور کم میتوانید به مقصد خود برسید. وقتی وظیفه ای در طراحی تعاملی، بزرگ به نظر میرسد، کافی است آن را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید. به عبارت بهتر با دو نقطه از کار شروع کنی، د به عنوان مثال میتوانید، در طراحی یک صفحه، طراحی دکمه و صفحه را باهم شروع کنید. سپس بین این دو عنصر ارتباطی پدید آورید، پس از به وجود آمدن این ارتباط میتوانید به ادامه طراحی خود پرداخته و از این دو عنصر اولیه به عنوان عنصر پایه استفاده کنید. به خاطر تواناییهای ناخودآگاه ذهن، پس از طراحی این دو عنصر، شما قادر خواهید بود تا الگویی از آنها گرفته و آن را به تمام طراحی خود تأمین دهید.
تمامی کار روزمره ای که انجام میدهیم، بر اساس الگوهایی است که از قبل آموختهایم. برخی از طراحان حوزه طراحی تعاملی این باور را به عنوان مدل ذهنی نامیدهاند و امروزه برای پایه ریزی سناریوهای بعدی استفاده میکنند. آنان با خواندن الگوهای پیش فرض ذهنی کاربران، نیازهای آنان را میسنجند. الگوی ذهنی به این معناست که، شما نیازهای کاربر را سنجیده و بر اساس آن نسبت به طراحی، اقدام کنید.
تکنولوژی در برابر تواناییهای شناختی ما، بسیار کند عمل میکند. تکنیکهای خاصی برای افزایش سرعت طراحی با استفاده از تکنولوژی وجود دارند. اما بیشتر اوقات این تکنیکها کافی به نظر نمیرسند. در این جاست که پیش دستی به کار شما میآید، به خاطر داشته هرگاه شما صفحه ای طراحی کرده و الگویی خاص در آن قرار میدهید، کاربران شما انتظار عملکردی خاص از آن دارند. اما در صورتی که در میان این عملکرد، تغییری پیش بینی نشده به وجود آید، آنان بر این باور خواهند بود، که تکنولوژی شما سریعتر از چیزی است که آنان فکر میکنند.
برای گفتن داستان در یک رمان لازم است که کاراکتر، شاکله و خط سیر داستان تعریف شود. اما در وب سایتها و طراحی تعاملی نیازی به این کار نیست. شما در این حوزه از طراحی، موظف به حل مشکلات کاربران هستید. از این رو داشتن یک کاراکتری که همیشه در ذهن کاربران بماند، میتواند شما را در پیدا کردن مشکلات و حل آنان به سادگی یاری دهد.
استعارهها همیشه پرکاربرد هستند نامیدن Desktop به عنوان میز کاری، و یا فولدرها به عنوان پوشههایی که در آن فایلهایی قرار میگیرند، کار درستی است. اما در برخی موارد شاهد هستیم که استفاده از تشبیهات و استعارهها، به درستی صورت نگرفته و معنا و مفهومی را به ما نمیرسانند. بهتر است در انتخاب این تشبیهات به درستی دقت کرده، تا نتایج مطلوب ما حاصل گردد.
10 سال قبل زمانی که فلش در حال تسخیر دنیای وب بود، مشکلاتی برای پلاگین ها و در دسترس قرار گرفتن کاربران وجود داشت. از این رو در HTML کدهایی مینوشتند که قابلیت در دسترس بودن و انطباق پذیر بودن با مرورگرها را افزایش میداد. هم اکنون که HTML5 و CSS3 در حال جلب توجه بیشتر هستند و فلش را از صحنه خارج میکنند، وظیفه ما به عنوان طراحان تعاملی، مجدداً ظاهر میشود. وظیفه ای که ما را بر آن میدارد تا مشکلات در دسترس بودن این فناوریهای جدید و قابلیت انطباق پذیری آنان را برای کاربران در ابزارهای مختلف خاطر نشان کند.
به گفته بنجامین فرانکلین: "عمل بهتر، نسبت به گفته بهتر، برتری دارد". شاید وی این حرف را به دلیل گفته های بسیار زیاد توماس شفرسون زده باشد، گفتههایی که اغلب در حد یک گفته باقی میماندند. او میخواست ثابت کند که وقتی یک کار به اجرا رسد، در حقیقت عملی شده است. برای اینکه دانسته های خود را عملی کنید، لازم است ابزارهای اجرایی آنها را در دست داشته و روش به اجرا گذاشتن آنان را بدانید. بدین منظور لازم است کد نویسی بدانید، نکات کلیدی را از حفظ باشید، کار با Power Point را به خوبی بدانید، از فایرورک استفاده کنید و یا ابزارهای متفاوت دیگری همچون Axure RP ، که به شما اجازه کلیشه سازی میدهد را، آشنا باشید.
مردم بسیار پیچیده هستند و شخصیتی ناشناختنی دارند، طراحی تعاملی برای آنان بسیار مشکل است. در صورتی که مایلید در این دنیای پیچیده موفق باشید لازم است تا همیشه علاقهمند به یادگیری چیزهای جدید باشید. در این صورت به منظور طراحی و پیشرفت در دنیای طراحی، قابلیت بیشتری خواهید داشت و نتایج کار شما زیباتر خواهد بود. باید بدانید که متخصص بودن صرف نمیتواند شما را در مسیر صحیح قرار دهد. ایده های خوب همه جا پیدا میشود شما میتوانید این ایدهها را از همه کس انتظار داشته باشید. داشتن تواضع به منظور قبول این ایدهها از تمامی افراد متعامل با شما، شانس شما، برای رسیدن به موفقیت را افزایش میدهد.
آن چه شما از نقد شدن توسط دیگران میآموزید، بسیار بیشتر از آن چیزی است که، در تشویق شدن به دست میآورید. نقد اصولاً بر اساس صداقت به وجود میآید، اما تشویقات اصولاً به این گونه نیستند. به جای در نظر گرفتن انتقادات، به عنوان حمله های افراد به سمت شما، میتوانید از آنان به بهترین نحو بهره برداری کرده و امتیازات لازم از آن را برای خود جمع آوری کنید. به شما اطمینان میدهم که نتیجه کاری شما بسیار مطلوبتر خواهد شد.
3. طراحی سایت
5. طراحی سایت