برحسب تعریف ، دامنه نام یکتایی است که وب سایت شما از طریق آن شناخته می شود. دامنه از یک یا چند بخش تشکیل شده است که اصطلاحا به آن label گفته می شود .
این label ها با استفاده از "." جدا می شوند . اولین label از سمت راست را Top level domain یا پسوند می نامند . برای این بخش شما گزینه های محدودی دارید و باید TLD مورد نظر خود را از فهرستی مشخص انتخاب نمایید . برای بررسی دقیق تر TLD اینجا را مطالعه نمایید . بخش بعدی نام دامنه شماست که شما در انتخاب آن آزاد هستید و می توانید هر نامی را با توجه به قوانین انتخاب نمایید . در نظر داشته باشید که کارکترهایی نظیر space " " یا - را نمی توانید در نام دامنه استفاده کنید .
نام دامنه را چگونه انتخاب کنم ؟
برای انتخاب دامنه چند شرط را لحاظ کنید، پس از آن می توانید در مورد نام دامنه تصمیم بگیرید. نام دامنه بهتر است حداقل های زیر را دارا باشد:
اگر سایت شما در زمینه اطلاع رسانی یا سرویس دهی فعالیت خواهد کرد، بهتر است نام آن توصیف کننده این فعالیت باشد. ممکن است لزوما نام دامنه شما بیان کننده اطلاعاتی که کاربر از هاست دریافت می کند نباشد ، اما این مساله در میزان اعتماد کاربر تاثیر می گذارد. خصوصا در زمان جستجو، کاربران دامنه هایی را انتخاب می کنند که به موضوع بیشتر ارتباط دارند. مگر اینکه با گذشت زمان کاربران متوجه شوند که سایت شما علی رغم نام غیرمرتبط، دارای محتوایی مرتبط با جستجوی آنهاست .
توجه : این روال در مورد شرکت هایی که می خواهند دامنه ای برای خود ثبت کنند صدق نمی کند . در این حالت کاربران به نام شرکت اعتماد دارند و نام دامنه باید همنام شرکت یا مخفف آن باشد . به راحتی به خاطر سپرده شود .
اگر دامنه شما به راحتی به خاطر سپرده شود ، بازدیدکنندگان خود را برای آینده حفظ خواهد کرد. پارامترهای متعددی در به خاطر سپردن دامنه موثرند به عنوان مثال موارد زیر را مد نظر قرار دهید :
اعتبار شما متعلق به شماست و اعتبار دیگران متعلق به دیگران. هیچگاه بدون دلیل نام دامنه ای مشابه نام دیگران انتخاب نکنید. این مساله را خصوصا در فروشگاههای آنلاین مدنظر قرار دهید. اگر این مساله از لحاظ قانونی مشکل نداشته باشد از نظر اعتماد کاربران به شما تاثیر منفی بسیار زیادی دارد .
قرار گرفتن کلیدواژه اصلی فعالیت سایت در نام دامنه اولویت دامنه را در جستجوها بالا می برد. این مساله را در زمان انتخاب زبان نام دامنه خود نیز لحاظ کنید. به عنوان مثال اگر شما از لغت shop به جای foroushgah استفاده کنید در جستجوهای لغت shop اولویت خواهید داشت. مخاطب خود را مد نظر قرار دهید .
شما می توانید نام دامنه را برحسب مخاطبان آن انتخاب کنید. بنابراین در گام اول بررسی کنید که ای شما گروه خاصی را مخاطب قرار می دهید ؟ (گروه سنی، شغلی، تحصیلی و...) به عنوان مثال در صورتی که مخاطبان شما افرادی هستند که به زبان انگلیسی تسلطی ندارند، بهتر است نام دامنه حاوی لغات فارسی باشد تا انگلیسی.این مورد با توجه به نوع مخاطب دسته بندی و ملاحظات متعددی خواهد داشت .
پس از انتخاب نام دامنه شما باید پسوند دامنه خود را انتخاب کنید. در گذشته پسوند های محدودی در اختیار کاربران بود و کاربران به اجبار از میان پسوند های .com ، .net ، org , biz ، info به همراه دامنه های کشوری ، پسوندی را مناسب سایت خود انتخاب کنند. امروزه فهرست بلند بالایی از پسوند ها در اختیار کاربران گذاشته شده است که با توجه به زمینه فعالیت خود می توانند از این پسوندهای جدید استفاده کنند. البته برخی از این پسوندها احتیاج به مدرک دارند تا اجازه ثبت دامنه را به شما بدهند اما به طور کلی بسیاری از آنها بدون مدرک رسمی قابل ثبت هستند .
پس از انتخاب نام دامنه وارد سایتی نظیر http://www.whois.comشوید و نام دامنه خود را وارد نمایید. در صورت آزاد بودن دامنه ، شما می توانید درخواست ثبت دامنه خود را به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند ارسال نمایید .
پا نوشت:
4. طراحی سایت
5. سئو سایت
6. سئو
10. طراحی سایت تهران